De avondmarkt

Gezien de wederhelft al gans de week aan het zwoegen is in ons huis, centrale verwarming leggen, vloeren openbreken, je kent dat wel, die toffe verbouwingen, wou hij ontspanning. Een avondmarktje doen, dat zag hij wel zitten en hij had er al zijn zinnen opgezet. Ik zelf was niet zo enthousiast gezien de regenvlagen en ik stelde me al voor om er eentje op ons nek te krijgen. Dan zag ik ons al lopend een schuilplaats zoeken tussen veel te veel volk die net als ons niet wil veranderen in een waterkieken. Maar kijk, hij was overtuigend en ik kon geen nee zeggen gezien ik al gans de week bij mijn moeder logeer en wél kan genieten van rust in ons verlof. Dus gingen we. In de weg er naartoe een vlaagje, met ik aan de passagierszijde een ‘zie je wel’ en ‘moeten we nu echt’, maar toen kwam de aap uit de mouw. Hij wou een halve kilo spekken halen en er was geen houden meer aan. Aangekomen in Dadizele zagen we warempel dat de wolken plaatsmaakten voor heldere hemel en veel zon. Met een ‘zie je wel’ van de andere partij genoten we toch van een gezellige avondmarkt. Het ene eetkraampje naast de andere gevolgd door goedkope kledingstandjes en hier en daar een verkopersstandje. Ik had de perfecte ananassnijder gezien maar mocht hem niet kopen. Met bijna een pruillip op het gezicht vond ik het niet eerlijk dat hij een halve kilo pannenkoeken en een halve kilo spekken kreeg en ik geen ananassnijder. Het zag er zo handig uit. Ik zag het al voor mij, gretig ananassen uithalen gelijk of dat het niets is. Zijn argument was enigszins wel waar toen hij zei: ‘ jaja, ik ken dadde, da vliegt tussen al dat andere daje koopt en dan nie gebruikt. Gelijk je wafelijzer, hoeveel keer heb je dien al gebruikt?’ Oke gelijk heeft hij en als ons huis gevloerd en gepoetst is maak ik zeker bergen wafels tot hij er spijt van krijgt het ding cadeau te hebben gedaan 😉 Enfin, verder tjolend op de markt zagen we een tof kraampje dat namen printte op knuffels, rugzakken, doudou’s, handdoeken, slabbetjes,… We bestelden er twee als cadeautje en tsjeffelden verder. Toen we even stilstonden voelde ik plots iets tussen mijn benen. Warempel, de enorme buldog (denk ik, een grote beige gerimpelde hond) met zijn enorme tong had zitten snuffelen aan mijn achterwerk en… likte wel niet zeker! Ik sprong haast een gat in de lucht van het verschot toen ik achter mij keek en de enorme hond zag staan. Gevolgd door verontschuldigingen van het baasje die een opmerkelijke grijns op het gezicht had. Na het checken van mijn achterwerk konden we doorwandelen en zagen we het koppel waar we het cadeautje voor lieten maken. Zo konden we het afgeven, een gezellige babbel slaan en naar een uurtje of twee terugkeren naar huis. En die broek, die vloog stante pede, in de was!

2 gedachtes over “De avondmarkt

Geef een reactie

