Jaloezie

wpid-wp-1411320996855.jpg

Wekelijks belandt de libelle in onze bus. Een verjaardagscadeau: een jaartje abonnee. Daar stond er een artikel in over jaloezie. Hoe het verschilt van afgunst en hoe we er allemaal soms wel eens last van hebben. Als ik voor mezelf spreek dan kan ik je zeggen dat er hier weinig sprake is van jaloezie. Van nature ben ik niet jaloers. Behalve als ik een glaasje teveel op heb. Ooit was er het kerstfeestje van de vorige voetbalploeg van D. Toen had ik veel te veel op en zag ik hem dansen met een knappe blonde, zijn hand op haar achterste. Maar wat heb ik daar een spel van gemaakt! Beschamend achteraf, want ‘in ’t echt’ ben ik helemaal niet jaloers. Wat een vleugje alcohol al niet kan doen! (Alegow, een vleugje.. enkele geuten bedoel ik)

Jaloers zijn dus. Goh, als wij weggaan dan hoef ik helemaal niet dat hij altijd bij mij staat. Integendeel, laat hem maar wat socializen en praten tegen jan en alleman. En als dat nu een (knappe) vrouw is, dan kan dat mij geen bal schelen, want ik weet dat hij met mij naar huis gaat 🙂 Ik weet ook dat hij te vertrouwen is. Hij is geen uitgaander, maar moest hij een gans weekend weggaan, dan zou ik daar geen enkel probleem mee hebben. Omgekeerd ook niet. Een weekendje met vriendinnen gepland? Geen probleem. Een avondje uit? Geen probleem. Een stilzwijgende voorwaarde is dat we wel altijd bereikbaar zijn. Dat stelt ons allebei gerust denk ik. Ik ben blij met dat aspect van ons karakter, want wat moet het vermoeiend zijn om jaloers te zijn!

Het artikel omvat vele vormen. Jaloersheid om vriendinnen, op collega’s, op hun eigen lief. Extreme vormen die verstikkend werken in de relatie. Zouden vrouwen vlugger jaloers zijn dan mannen? Ik denk het wel. Sommige vrouwen zijn zelfs jaloers op hun eigen dochter die het beter heeft op bepaalde vlakken. Of op hun schoondochter, die nu de vrouw van zĂ­jn leven is ipv zij.

Wanneer ben ik jaloers? Als we gaan uiteten en zijn bord er lekkerder uit ziet dan het mijne! A nee he!

2 gedachtes over “Jaloezie

  1. Hier is jaloezie ons ook vreemd,….en Big gunt me alles,…..en die vrijheid zorgt ervoor dat je altijd teruggaat,…..en ik ben enorm blij dat hij noch ik jaloers zijn,…..er is ook geen reden, wij weten allebei heel goed wat er te verliezen valt, heel veel, teveel,……

    Like

  2. Liese zegt:

    Moest er zo echt een vrouw de hele tijd rond “de minn’n” draaien, ik weet het niet of ik jaloers zou zijn. Afhankelijk van hoe hij erop reageert denk ik. 🙂

    Like

Geef een reactie

