La mouscronnoise

Na een deugddoende wandeling zaterdagmorgen op de dijk van Koksijde, besloten we om iets te gaan eten. Het eerste restaurantje was volledig gereserveerd. Jammer, het zag er zo leuk uit. Het tweede dat we tegen kwamen, leek ons wel iets dus we gingen binnen. Hmm, 12u gepasseerd en geen volk. Het rook er ook wat raar. Ik zei al direct tegen D., dit gaat niets worden. De serveuse kwam al op ons af om ons een tafel toe te wijzen. We gaven het voordeel van de twijfel en we plaatsten ons aan het vensterraam aan de tafel waar op stond ‘gereserveerd’. Achteraf gezien was dit misschien wel een luizige truck om mensen te laten geloven dat dit wel degelijk een geliefd restaurantje is regio Koksijde!
Niet dus.
Ik bestel rode poon op zijn provençaals, maar liefst met iets anders dan frieten. Terwijl we wachten op het eten, besluit ik A. haar pamper te verschonen. Gezien er alom kinderstoelen aanwezig zijn denk ik dan dat er ergens wel een plaatsje zal zijn waar dit kan. Want dan redeneer ik dat kindjes in een kinderstoel, meestal nog een pampertje dragen, niet? Ge voelt mij al afkomen dat er in het toilet niets voorzien was. Tja dat gebeurd nog wel eens he. Ik vraag of ik haar luier kan verschonen op de bank in een hoekje, waar toch al in de verste verte geen kat zit.
Nee, zeggen ze, dat zal niet gaan.
Ik stond daar met mijn kleine in mijn armen. Euh, daar, op de bank? Probeer ik nog? Maar nee, ik mocht afdruipen. Ik terug naar mijn tafel waar ik al lichtjes geïrriteerd D. vertel wat er net gebeurde. Toen ze het vroegen aan de chef zei die nog ‘en ook, het eten is klaar’.
Brave mensen zoals we zijn, besluiten we gewoon te eten en er niet veel meer van te zeggen. Ondertussen horen we de discussie in de keuken met de serveersters over een uitklapbare ververstafel en de chef zijn argument dat dit niet brandveilig is. We werden vanaf dan ook geviseerd en er werd precies over ons gepraat.
Het eten.
Jah lap! Toen ik mijn bord voor mijn neus kreeg, wist ik het al. De provençaalse saus was alles behalve vers. De rode poon stonk en smaakte vies plus hij was niet genoeg gebakken. Ik zat daar maar te draaien in mijn bord en natuurlijk kan je wel van mijn gezicht aflezen dat ik liever zat te kotsen dan dat ik dit naar binnen zou spelen. ‘Gelukkig’ had A. niet veel honger en kon ik wat van haar half kieken opeten. Hoewel het kieken ook geen eer werd aangedaan. Het was niet vers, en de saus erbij was uit een pakje. Het kiekske had moeten weten dat hij zo ging eindigen, hij had al zelfmoord gepleegd in zijn ei.

Toen de serveerster vroeg of het gesmaakt had, zei ik resoluut, sorry maar nee het heeft niet gesmaakt. Waarom niet? Zei ze. Waar moet ik beginnen dacht ik. Was het de vis? Ja, het was de vis, en de saus, eigenlijk het geheel. Was de pasta goed? Vroeg ze dan nog. Buiten het feit dat ze de pasta bij de buren moest halen met haar ijzeren kommeke omdat ze dat niet hadden, was hij dan niet goed gekookt ook, maar dat bespaarde ik haar want ik zag dat ze wel probeerde te achterhalen wat er nu juist fout was.
De andere serveerster met hoge sleehakken en ver uiteggroeide valse nagels kon het waarschijnlijk geen bom schelen, maar die ene, die zat er toch nog een beetje mee in, denk ik.

Wat vind ik dat toch verschrikkelijk! Slecht gaan eten, 50 euro de vuilbak in en met honger naar huis rijden. Na ons tripje keek D. eens op tripadvisor, en inderdaad, slechte revieuws alom. Hadden we dat maar eerder gedaan!

4 gedachtes over “La mouscronnoise

  1. Ik kan daar ook abslolut niet tegen! Ooit zelf een restaurant gehad en was zelf kieskeurig op de produkten. Er is veel in de vuilnisbak gevlogen. Ik ben er uiteindelijk ook niet rijk van geworden! 😉

    Like

Geef een reactie

