Feestjeeeuh!

IMG_3389

Wat hadden wij zaterdag een geslaagd verjaardagsfeest! Ik zal je vertellen wat ons ‘concept’ is. Eerst en vooral begin ik bij Amber haar eerste feestje. Wat hadden wij voor ogen voor haar eerste verjaardag? Het eerste wat wij bedachten was, dat we die taart toch zéker zelf wilden maken. Voor ons geen speciale foto taart of thema taart. Niet slecht hoor die dingen, zeker niet. Maar wij houden wel van zo veel mogelijk zelf maken. Ook bij etentjes proberen we dit te doen. Deze keer gingen we dus absoluut de taarten zelf maken. Ik maakte de eerste keer een frisse kaastaart met een laagje frambozenconfituur. Davy maakte een opgevulde biscuit met vers fruit. En daar begon het concept. Ik weet niet meer wie het eerst vroeg, maar opeens vroeg iemand van de familie (ik denk dat het mijn schoonmoeder was) of ze ook een taart moest maken. Want ze zag dat wel zitten. Maar natuurlijk! Doe maar!

Toen dit aan mijn moeder haar oren kwam, wou zij natuurlijk ook haar steentje bijdragen. En ja, mama bracht haar havermouttaart en haar pudding met speculoos mee. (voor mij nostalgie! Ze maakte die pudding in zo een tupperware vorm, die je dan omdraait en bovenaan staat er dan een tekeningetje in. De havermouttaart aten wij ook heel dikwijls als kind.)
Davy bakte ook nog wafeltjes voor bij de koffie, en maakte haar eerste verjaardagskroontje (ik had er ook eentje maar de gasten mochten het schoonste kiezen en ik had verloren! snif!)

Dit jaar was het dus al vanzelfsprekend dat schoonmama en mama elk een taart zouden bakken. Mama kwam af met twee stuks:

Een miserable
IMG_3415

En een petit-beurre taart
IMG_3414

Schoonmama koos ervoor om ook voor nostalgie te gaan, van haar tijd met de kinderen, en maakte een charlotte taart:
IMG_3417

Ik maakte een rabarbercake met amandeltopping
IMG_3416

En Davy maakte zijn fruitbiscuit
IMG_3418

Enkele dagen voordien worden de boodschappen gedaan. De ochtend zelf wordt er wat oppervlakkig gepoetst. We haalden nog op het laatste een partytent en tafellaken en we versieren de boel.
IMG_3391

IMG_3395

Als de aperitief voorbij is, wordt Amber op haar stoeltje gezet met haar (dit jaar mega- kroon) en worden de taarten 1 voor 1 met elke evenveel aandacht gepresenteerd. Het kaarsje wordt al dan niet door Amber uitgeblazen terwijl mama met 1 hand aan het filmen is en met de andere hand foto’s neemt. Ondertussen wordt er gekonkelfoesd aan tafel.

‘Wie heeft deze gemaakt?’
‘ooh, mmm welkeen is dat? Wat zit daar in?’
‘hoh, ik ga van allemaal maar een klein stukje eten want ik wil ze allemaal proeven’
‘hah! gelukkig want ik ging bijna dezelfde maken!’
‘hmmm hmmm welk recept is dat?’
‘maar alé charlotte, ken jij dat nu niet?’
‘mo kijk, ’t is just eentje van de bakker’

Alle taarten worden op tafel gezet. Borden worden heen en weer verschoven. Iedereen deelt stukjes aan elkaar uit.
Leuk, zo’n sharing feestje!

Nieuw dit jaar was, dat Davy en ik het zo gezellig vonden dat we niet wilden dat het zo vlug al voorbij zou zijn. Daarom besloten we last minute een BBQ te houden. Het was prachtig weer. We hielden het op een pistolet met gebakken ajuintjes, een braadworst en/of (zelfgemaakte) hamburgers. Terwijl ik in de keuken stond, kwamen de helpende handen. Terwijl iemand er op toezag dat iedereen buiten voorzien was van drank, gooide ik alle ingrediënten bij elkaar. Schoonbroer en schoonzus sloegen de handen in elkaar en vormden het gehakt tot lekkere burgers.

Ondertussen stond Davy aan de BBQ. Aten we ons buikje vol en was het tegen iets na tienen toen de laatsten naar huis vertrokken.

En hoewel ik dan echt uitgeput en ‘deran’ ben, verlang ik zeker al tot volgend jaar voor een nieuw familie/verjaardags/sharing feest!

IMG_3413

10 gedachtes over “Feestjeeeuh!

  1. Liese zegt:

    Dat is echt de max! Wij gingen deze week weer naar de palingbeek, maar dan voor een namiddagdate met een hele bende vrienden van oudejaarsavond. Het concept was: “wie iets wil meebrengen doet maar, maar het hoeft niet”. Ja mannegjes…dat werkt dus hé, taarten, koeken, snoep, koffie, pintjes, alles was er gewoonweg hé 😀 Precies een bom ontploft op die pick-nick tafel!

    Like

Geef een reactie

