Rituelen

Een mens is een sociaal dier. We houden er van om nu en dan sociaal te zijn, evengoed om eens niet sociaal te hoeven zijn. Ale, dan spreek ik toch voor mezelf. Hoe zeer ik ook graag vertoef in het gezelschap van anderen, zo graag ben ik ook eens gewoon ‘alleen’. En dat wordt alsmaar zeldzamer πŸ™‚ De tijd dat Amber in haar bedje zit, is meestal mijn ‘alone time’ en die begin ik nu ook meer en meer te gebruiken om lekker achter de computer te zitten.

Een mens is ook een ritueel dier. Ik ben niet origineel genoeg om er een andere benaming aan te geven. Velen doen hetzelfde als ze opstaan, als ze slapengaan, als ze in de auto stappen, als ze op het werk toekomen. Vaak zijn het ingebakken rituelen die je voor jezelf creΓ«ert en die je ook rust geven. Het gebeurt dan ook wel eens, als er iets die rituelen verstoort, je toch even van je melk bent. Of ben ik de enige die zo een structuurbeestje is? Dat is het! Structuurbeest!

Bij mijn twee jarige dochter is dit niet anders. Ik weet dat een bepaald ritme, structuur, haar herkenbaarheid geeft en daarbij ook veiligheid bied. Mama en papa hoeven daarbij ook niet echt hetzelfde ritueel of structuur te hebben. In grote lijnen wel maar de details vullen we natuurlijk zelf in. Zoals bij het opstaan en slapengaan.

Als Amber wakker is, haal ik haar uit haar bedje. Vroeger ververste ik onmiddellijk haar pampertje, om dan te eten. Maar dat was altijd zo een strijd. Wenen, van de verzorgingstafel willen kruipen. Echt, als je haar niet tegenhoud, ze kruipt er gewoon af! Voetjes achteruit en dan denkt ze ‘ik zie wel waar ik uitkom’.
We doen het nu anders. We kippen het raam om te verluchten, zeggen ‘tot straks beertjes!’ en gaan naar beneden waar we onmiddellijk samen eten. Zo worden we samen eerst wat wakker. We eten, zonder TV! (Ale de tv staat op, maar op één voor het nieuws). Ondertussen luister ik naar het nieuws. Zo ben ik toch een beetje mee met wat er op onze aardbol gebeurt (geen TV voor ons tijdens het eten. Geen bumba affairen of Kaatje toestanden op ons nuchter maag! Ik haat TV kijken tijdens het eten). Na het eten is het tijd voor verse pamper en kleren aandoen. Mama ruimt de tafel op en doet ook haar kleren aan en maak mezelf wat op. Douchen hoef ik niet meer te doen, dat deed ik al de avond voordien. Wat zorgt voor minder stress. Voor negen uur probeer ik aangekleed te zijn.

’s Middags proberen we zeker ten laatste tegen 12u30 te eten. Eigenlijk zou dat wat vroeger ‘moeten’ want ze zit dan soms pas rond 13u in haar bedje. Maar da’s het maximum. Ik probeer de laatste tijd om 12u30 klaar te zijn. Na het eten, is het tijd om te slapen. Ze vraagt er nu al zelf naar. Heeft ze genoeg dan zegt ze ‘slapen? Beertje?’.

‘Is beertje moe?’, ‘Gaan we eens naar de beertjes boven? Beertjes zijn ook moe en willen ook slapen, ze wachten op Amber’.
‘Beertje slapen!’, zegt ze. Huppeldehuppel is ze dan weg achter haar beer en hup naar boven is ze.
Dan begint ons slaapritueel. Venster dicht, rolluik naar benden, nachtlampje aan, Amber in bed. Dan neem ik alle beertjes bij mij (het zijn er momenteel 5. Dat is het maximum dat ik toelaat. Hangt het van haar af ze gooit al haar beren van op haar plankje in haar bed tot ze bedolven is, aja gezellig toch!). Ik ben dan niet zo op mijn gemak als er teveel liggen, dus 5.
Mama neemt alle beren bij zich. Amber legt haar al neer want ze weet wat er komt. Mama geeft aan elke beer een zoen en zegt ‘slaapwel schaap’ waarop ze dan de beer aan Amber geeft. Amber zegt dan ‘laapel shaap’. Zo gaat het verder met het andere schaap, het konijn, bumba, bumbalu en beer.
Dan zegt ze: ‘sharge!’ (dekentje voor al onze niet-westvlamingen onder ons :-)) Ik leg haar dekentje halverwege op haar. Ondertussen bestook ik haar met kusjes. ‘Neem maar de sharge’, zeg ik dan. Dan doet ze dit, wandel ik weg en zeg ‘slaapwel Amber’. ‘Love you’. (lollelaaalouuu zegt ze dan terug). Ondertussen doe ik de deur dicht. Aan de krakende trap hoort ze me naar beneden wandelen. Ze pratelt nog wat tegen haar beren. ‘Slaapwel bumba, mama, papa,…’ en valt in slaap. Meestal komt ze na een 2.5 uur wakker.

Slapen is leuk!

’s Avonds na het eten gaat ze vaak met papa in bad. Vanaf 19u krijgt ze haar fles melk. Ze vraagt er soms vroeger naar maar dat doen we bewust niet. Evenzeer drinkt ze het soms pas om 19u30. Ze weet dat het na de fles niet lang meer duurt eer ze naar bed gaat. Omstreeks 20u (of buiten het seizoen, net voor familie begint :-)) Na het spelen proberen we al een beetje samen op te ruimen. Daarna poetsen we de tandjes.

We zoeken de beer en beginnen aan ons ritueel…

8 gedachtes over “Rituelen

  1. Zo schattig! Ik moet altijd langs dezelfde kant uit bed komen. Als ik durf aan Het Ventje zijn kant uitstappen, dan kruip ik er terug in om toch aan mijn kant er weer uit te komen. Met het verkeerde been uit bed stappen? Ja, bij mij is dat dan zo!

    Like

  2. Liese zegt:

    altijd dezelfde rituelen voor het slapengaan, dat is hier bij Ilja nog altijd zo al zou het ze wel eens durven uitbreiden, dat blok ik af, voor je het weet ben je een kart bezig πŸ˜€

    Like

  3. Ik denk dat ze speciaal voor mij de rituelen hebben uitgevonden, de zoon is er minder gevoelig voor, het enige wat hij vroeger vroeg was, kom jij mama en dan moest ik hem onderdekken en zoen geven,…..en nu, nu wil hij me niet meer in zijn slaapkamer, dus geniet van deze rituelen!

    Like

  4. B en ik genieten vooral van onze rituelen op zaterdag en zondagochtend.. Lopen… Zwemmen… Samen ontbijten… Kranten en blogs lezen en genieten van de rust en elkaar, onze twee “jongsten” zijn dan meestal nog niet boven water πŸ™‚

    Like

Geef een reactie

