Hotel Vlaanderen vol

‘Hotel Vlaanderen vol’.
‘Tuurlijk moeten we die mensen helpen, maar niet hier’.

Wel, mevrouw van het Vlaams Belang. De dag dat het in België oorlog wordt, je kinderen en familie afgeslacht worden door barbaarse terroristen, hoop ik dat het land waar jij naartoe zal vluchten, je wel zal helpen. Want, dat is wat al deze mensen doen. Laat ik ze eens mensen noemen in plaats van vluchteling. Ze vluchten. Ze zijn zo bang dat ze met hun (jonge) kinderen op een bootje kruipen en de zee op gaan. Hun leven riskeren om het te redden.

Voor mij maakt het niet uit of mijn buur nu Italiaan, Spanjaard, Turk of Serviër is. Ik hoop dat alle landen samen een oplossing vinden en deze mensen een tweede kans kunnen geven. Ik hoop dat de uiteengerukte families elkaar terug kunnen vinden. Dat ze bij ons of eender welk Europees land een liefdevolle thuis kunnen opbouwen met een job, vrienden en een gezin, net zoals de meesten onder ons.

Ik denk aan de komende herfst en winter, dat het straks donkerder en kouder wordt buiten. Ik stel mezelf in de plaats. Ik en D., in een park met Amber tussen ons. Haar zoveel mogelijk tussen ons wurmen om ze zo warm mogelijk te houden. Of in een opvangcentrum, in een zaal vol mensen. Haar proberen gerust te stellen, haar proberen in slaap te wiegen, terwijl ik weet dat ze gewoon graag in een donkere kamer slaapt, met haar beertjes en haar dekentje. Dat ik als moeder haar het beste wil geven, maar haar daarom eerst de hel moet laten ervaren. Zo denk ik dan, om erna te proberen deze gedachten en beelden uit mijn hoofd te krijgen. Mezelf gelukkig prijzen dat het hier bij ons en in ons huis goed gaat.

Het laatste waar ik aan denk is hotel Vlaanderen, vol.

4 gedachtes over “Hotel Vlaanderen vol

Geef een reactie

