Bakken met de KVLV

Deze jonge twintiger – ik noem mezelf vanaf nu zoveel mogelijk twintiger, want nog een dik jaar en ik wordt dertiger – is lid van de KVLV.
Maar is dat toch geestig!
Voorlopig schrijf ik me enkel en alleen in voor de kooklessen maar ik denk dat ik binnenkort wel eens ga aansluiten bij andere workshops.

Akkoord, je zit tussen de boerinnetjes maar dat is helemaal niet erg. Ze zijn allemaal lief en grappig soms. En het zijn ook niet allemaal boerinnetjes, dat is nog van vroeger denk ik. Aja, anders zou ik er niet zitten.

Onlangs was het bakavond. De bakker van dienst was een collega. Hij was vroeger bakker, dan opvoeder en nu werkt hij bij onze receptie/wachtdienst. Toen hij me herkende was hij eerst een beetje verbaasd. Dan kreeg ik al direct een schort toegeworpen en was ik de kneder van dienst, samen met nog een madam. Ik wou natuurlijk niet onderdoen. En kneden dat ik gedaan heb! Gelijk nooit tevoren. De tafel schoof er van vooruit! Ik heb het drie dagen erna nog gevoeld.
‘Je hebt gij da nog gedaan zeker?’ zeiden ze. Hehe, dat was wel leuk om te horen natuurlijk ๐Ÿ˜‰ (Uitslover..)
Er zat uitzonderlijk een man in de les. Hij stelde voor dat ik bij hem eens brood mocht komen bakken. De sloeber!

We maakten: sintmaartenskoeken, chocoladebroodjes, rozijnenbroodjes, sandwiches, suikerbrood (allemaal van het zelfde deeg trouwens). Pistoleetjes, zachte broodjes en gewoon brood.

De bakker had zijn eigen oven mee. Daardoor was alles nog lekkerder dan dat je het thuis zou maken. Hij zei er ook nog bij dat, om de beste pistolet te hebben, je een verse moet gaan halen bij de bakker. Thuis krijg je dat resultaat niet. Da’s waar, dat heeft te maken met de oven, de stoom enz.

Onze bakker van dienst met zijn megacoole oven

Onze bakker van dienst met zijn megacoole oven

Sintmaartenskoeken

Sintmaartenskoeken

Brood

Brood

chocolade -en rozijnenbroodjes

chocolade -en rozijnenbroodjes

Suikerbrood

Suikerbrood

Zachte broodjes

Zachte broodjes

pistoleetjes

pistoleetjes

Niet mis he?

14 gedachtes over “Bakken met de KVLV

  1. lijkt me wel plezant en leerrijk, zo’n bakavond. Vrouwlief hier is ook lid van KVLV, maar ook zij is geen boerinneke ze!
    Bij ons heten die koeken Sinterklaaskoeken of “Kloaspรจrd’n” in ons dialect… ๐Ÿ˜‰

    Liked by 1 persoon

  2. Pingback: Bladerdeeghapjes |

Geef een reactie

