30 dagen voedselwinst: dag 1

rf9ozcs1Rgup2bXDKycv_Vuilbakvoedsel-USDA

Ik zal er niet elke dag een verslagje van maken, maar van de eerste dag natuurlijk wel. We zijn van start gegaan! Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik gisteren nog vlug een paar restjes in de vuilnisbak kieperde die nog in de frigo stonden. Met een schone lei beginnen he! Ik vergat wel de pannenkoek nog die in de frigo ligt en waarvan ik me afvraag of ze nog te eten is. Straks eens checken.

’s Morgens:

Was ik niet thuis, ik at op het werk. De restjes van Amber haar boterhammen gooit D. weg. Het valt nog mee.

’s Middags:

Vandaag aten we ‘papsaus’. Dat is een erg simpel gerecht dat men vroeger at omdat het goedkoop was. Je maakt een bechamelsaus maar met karnemelk ipv melk. Ook laat je de boter van je roux goed bruin kleuren vooraleer je die mengt met de bloem. Dan doe je op je bord: een schelletje jonge kaas, gekookte aardappelen, saus en zacht gekookte eitjes. En dan alles pletten en mengen tot je een bordje hebt dat ik het best kan omschrijven als ‘al eens gegeten’. Maar wel lekker!

Ik zocht deze keer op hoeveel saus ik moet maken voor twee personen. Ik maakte er drie personen van (grote eters en het ‘zal ik wel genoeg hebben-syndroom’. Een halve liter. Uiteindelijk deed ik er nog een scheut bij. Met als gevolg dat ik alles extra mocht weggooien. Patatjes woog ik af. Ik maakte 850 gram aardappelen (veel maar dat restje is makkelijk weg te werken). Ik heb er nog wat over, daar kan ik nog iets mee te doen. Écht iets mee doen! En niet laten staan om het uiteindelijk weg te gooien, want dat is toch vaak zo met restjes. Volgende keer kook ik 650 gram aardappelen.

4-uurtje:

Ik maakte een smoothie van ietsje te rijpe peren, banaan en kiwi.

’s Avonds:

We hébben nog suikerbrood maar dat houden we voor morgen. We halen pistoleetjes en eten het beleg dat er is. We gooien niets weg.

Wat we uiteindelijk weggooien:

Gramsgewijs, veel, denk ik. De papsaus, nog een rest soep die ik vergat en de pannenkoek. Totaal: 1250 gram. Que hoeveelheid viel het nog mee.

Wat veel gebeurt is, dat ik aan het koken ben en denk ‘ik ga niet genoeg hebben’, dan maak ik wat extra bij en dan is het net dát dat ik over heb. Daarom zal ik nu mijn aardappelen/pasta enz. voorlopig blijven afwegen om in de toekomst beter te kunnen inschatten hoeveel we nodig hebben.

Tot de volgende!

9 gedachtes over “30 dagen voedselwinst: dag 1

  1. Noem me gierig, maar restjes saus (geen ingedikte vleesjus) durf ik nog in de diepvriezer steken. Is het bvb kaassaus, dan giet ik dat wel eens bij een pasta i.p.v. wat room.

  2. Pffff, ik kan het me voorstellen dat het moeilijk is… Wij gooien ook veel te veel weg. Sinds Oudste uit huis is en Middelste op kot moet ik nog voor 3 koken en dat lukt NOOIT 😦 Jongste zegt dat ik in “therapie” moet … 🙂

Geef een reactie

