30 dagen voedsel (plus) winst

rf9ozcs1Rgup2bXDKycv_Vuilbakvoedsel-USDA

30 November was de laatste dag van het project voedselwinst. Had ik je al verteld dat je ook iets kon winnen? Tickets voor lunches, kookboeken, … Elke week loten ze tussen 4141 deelnemers enkele personen uit. Niet afhankelijk van wie het beste deed, elke deelnemer had een kans.
JAJA! U kan het al raden, ik heb gewonnen! Een kookboek! YES! (was ook het antwoord dat ik terugstuurde naast het ingeven van mijn adres). En nog niet de minste, neenee. ‘Lekker ecologisch‘ mag binnenkort naast mijn ong. 22 andere exemplaren pronken. Maar liefst 500 recepten!
En ecologisch enal. Ze zouden content zijn daar in Parijs. En zeggen dat ik geen moeite doe voor het klimaat, ik ga kik wel leren ecologisch koken é.

Ik vind van mezelf dat wij dat niet slecht deden. Met een kleine in huis en ikzelf die nogal de neiging heb om te veel te maken.

Nogal wat tips passeerden de revue. En er waren heel wat bruikbare tips bij, waarvan ik enkele natuurlijk ook heb uitgeprobeerd. Daarnaast heb ik ook wat eigen recepten dat ik wil delen. Allemaal poepsimpel natuurlijk.

– Oud brood verwerken:

–> Er is de klassieke manier zoals verloren brood of broodpudding maken. Pimp deze laatste eens op met wat cacaopoeder, vanillesuiker, kaneel en appel.
–> Maak suikerwafeltjes. Nostalgie alom voor mij! Mijn mama maakte deze dikwijls toen we klein waren. Dit brengt me stante pede terug naar mijn kindertijd. Ik zie mezelf letterlijk zitten in de zetel, smullend van dit wafeltje terwijl mijn mama er nog staat te maken in de keuken.

Zo zien ze er uit:

wpid-dsc_0280.jpg

En zo maak je ze: besmeer de boterham langs binnen en buiten met wat boter. Snij in twee. Strooi er langs de binnenkant donkerbruine suiker op, leg de andere helft er terug op en bak ze af in een wafelijzer.

–> maak een crumble van oud brood:

img_20151102_122503.jpg

Wrijf het binnenste tussen de handen zodat je het verkruimelt, bak die in de pan met wat peper, zout, ev. kruiden en strooi ze over je (pasta)gerechten.

– aardappelen over:

–> Je kan de aardappelen ‘bruneren’ (bestaat daar een schoonder woord voor?), bakken in de pan dus. Natuurlijk doe je dat wel eens, maar strooi er ook eens Provençaalse kruiden op.
–> Ik heb eens geprobeerd om een eigen receptje te maken en zo werden de ‘aardappel-zalmkoekjes’ geboren.

wp-1449174031294.jpeg

Zo maak je ze: meng de aardappelen met een blikje zalm (laat uitlekken), 1 ei, paneermeel, peper en zout en gedroogde dille. Zorg dat het mengsel niet te droog is (verhouding paneermeel). Maak balletjes, druk die samen tot een mini-burgertje en bak ze in de pan. Ik zou ze met een slaatje eten.
Ik heb de rest in de diepvries gestoken en die zal ik dan later paneren en frituren, dan worden het zalmkroketjes!

– kruiden over:

Iedereen komt het tegen, enkele blaadjes basilicum nodig, je koopt een potje en de rest staat er tot het de week erop gedaan is ermee. Ik maakte pesto en vulde er een kipfilet mee op!

wp-1449174069419.jpeg

Mix de basilicum met olijfolie, look, parmezaan, peper, zout, zonnebloempitten of pijnboompitten of alletwee, ’t steekt allemaal niet nauw, tot je een gladde massa bekomt. Snij de kipfilet bijna in twee, plooi om, leg vershoudfolie op, klop hem nog wat plat waar nodig en vul hem met de pesto. Zet alles vast met tandenstokertjes en bak in de pan.

– (te) rijp fruit:

–> maak smoothies! In no-time heb je een gezonde aanvulling op je ontbijt of een prima 4-uurtje. Haast alles past bij elkaar. Onlangs gooide ik ananas en peer samen, zeer lekker. Je kan er ook wat yoghurt bij mixen. Sinaasappel en andere citrusvruchten pers je hier voor best eerst uit.

img_20151202_154315.jpg

–> banaan kan je invriezen. Iedereen heeft wel eens banaan over. Denk je hem niet onmiddellijk te gebruiken? Snij hem in stukjes en stop hem in de diepvries. Je kunt er in no-time een milkshake van maken, die én vers én fris is (geen ijsblokjes meer nodig dus).

dsc_0355.jpg

– Groenten over: Als je er soep van maakt, zet die dan zo vlug mogelijk (afgedekt) in de frigo. Vries ze in porties in, handig om altijd soep in huis te hebben. Hetzelfde met sausen die je over hebt (tomatensaus, Provençaalse saus,…).

– Allerhande restjes, weetje: deze kunen gerust twee dagen in de frigo staan mits ze direct gekoeld zijn.

– Kaassaus over: kan je blijkbaar invriezen! Een tip van iemand die mijn blog volgt, maar ik vergat nu wel wie zeker

– Eiwit over: eiwit kan je perfect invriezen. We hebben hier een periode gehad waar we enorm veel crème brûlée maakten als dessert. Iets met goedkope vanillestokjes in den Aldi… 12 dooiers heb je nodig voor 4 personen. Van die twaalf eiwitten die je ingevroren hebt, kan je ong. 23 meringues maken.

wp-1448463119614.jpeg

Zo maak je ze: klop de eiwitten eerst half op, voeg dan lepel per leper 700g suiker toe. Klop ze echt heel stevig op. Bak ze af in een oven van 120 graden. In een uur en 40 minuten zijn ze klaar (vanbinnen zijn ze nog een beetje zacht…). Geef een lading mee naar het werk van je lief, neem ze mee naar het werk en trakteer er mee voor je verjaardag 😉 en hou de rest voor bij een bezoekje en een kopje koffie. Met dank aan Cuberdon en Macaron voor de hulp! (noot: oorspronkelijk was het recept met 750g bloemsuiker en 2 uur, maar elke oven is anders en ik had geen bloemsuiker in huis ;-))

– Weeg eens af hoeveel pasta/rijst/aardappelen je nodig hebt per maaltijd voor je gezin, schrijf het op en hang het uit. Na een tijdje weet je perfect je hoeveelheden en heb je veel minder over dan anders.

Dat was het voor de 30 dagen voedselwinst! Nu kan ik wachten tot mijn vroegtijdig nieuwjaarscadeautje toekomt! Jeej!

11 gedachtes over “30 dagen voedsel (plus) winst

  1. goeie tips, Ann-Sophie!
    Maar overschot van banaan??? Dat heb je toch in een hap binnengespeeld? 😉

    Wij hebben eigenlijk weinig restjes. Van groentenoverschot maken we soep. Brood hebben we net altijd gepast, en als we er al eens over hebben maak ik er broodtaart van.
    Vandaag nog maken we met het restje pasta van gisteren een koude pastaschotel met zalm, garnaaltjes en gerookte forel, met een lekkere dressing erbij.

    Like

Geef een reactie

