Jongleren

jonge-vrouw-die-met-haar-leven-jongleren-39867918

Zaterdag was een kut-dag. Slecht weer om te beginnen. Wat kan dat toch een invloed op mij hebben. Maar vooral lichamelijk voelde ik mij klote. Op en af misselijk en moe. Het komt en het gaat. Voeg daar zaterdag nog een slapeloze nacht aan toe op het werk en je hebt jezelf een moody pregnant woman.

En pas er van op van de deze 😉

De laatste tijd heb ik het gevoel dat we onze tijd als gezin wat verloren geraakt zijn. Dat we onze tijd moeten verdelen tussen allerlei moetens en willens, dat heeft iedereen. Wij hebben er nog bij dat ik 1 op de 2 weekends werk. Dat wil zeggen dat we logischerwijze 1 op de 2 weekends tijd hebben voor ons. En daar slaan we de bal soms mis. We kunnen beiden moeilijk nee zeggen en als gevolg worden onze vrije weekends volgepropt en opgeslorpt. Ik heb de regel voor mezelf, om geen vriendinnendates te plannen in het weekend. Enkel als we samen kunnen ergens naartoe gaan, wordt er toegezegd. Dat gaat dus over etentjes, familiebezoeken, … Daarnaast helpt Davy soms bij vrienden, en dan blijf ik uitzonderlijk alleen thuis met Amber. Tel daarbij nog de eigen klusjes thuis die moeten gedaan worden, het voetbal de zondagochtend en veel schiet er niet meer van over.

En dan begint het te knagen. Ik krijg het gevoel dat ik de ballen niet even hoog kan houden. Dat ons balletje helemaal onderaan bengelt. Gelukkig heb ik op school JAREN geleerd om aan zelfreflectie te doen (er in gestampt, echt) en zorgde ik ervoor dat er de zondagvoormiddag, want het voetbal werd afgelast, terug eens kon gedacht worden aan ons drietjes.

We trokken naar het zwembad. Stierekoud dat water (maar dat ligt aan mij, ik heb altijd koud, altijd) maar erg leuk. Daarna gingen we op restaurant, stopten thuis de kleine in bed en keken samen een film. Voor de eerste keer dit jaar genoten we van een kleine gezinsuitstap. Een zalige dag. Tegen 18u30 moest ik terug gaan werken, maar mijn batterijen waren alvast volledig opgeladen. Onze batterijen, eigenlijk.

Voorlopig heeft het nog zijn voordelen. Weekends werken = meer dagen thuis tijdens de week. Dat betekende slechts parttime onthaalmoeder voor de kleine, ik kan tijdens de week boodschappen doen buiten de spitsuren, ik kan de kleine veel brengen en halen naar school, gaan halen om thuis te eten over de middag… Ik heb eigenlijk wel genoeg tijd om af te spreken met vriendinnen gezien de meesten ook flexibele uren hebben. Maar ik vraag me soms af of ik het wel zal willen blijven doen, dat weekend werk. Dat zal de toekomst moeten uitwijzen.

Voorlopig dansen de ballen terug even hoog en hebben we de komende twee weekends nog niets in de agenda staan!

11 gedachtes over “Jongleren

  1. Volledig herkenbaar die periodes dat alles zo bij mekaar komt. Ook hier trapten we in de tijd dat de kinderen veel aandacht vroegen, onze weken druk waren en de weekends ook, af en toe op de rem. Gelukkig zijn dat allemaal maar periodes.

  2. Hebben we ook gehad. Het helpt om soms eens ‘neen’ te zeggen als vrienden hulp vragen (omgekeerd staan ze ook niet altijd klaar) of een ‘verplichte’ pauze in te passen, al is het maar een gezellig etentje samen op zaterdagavond.

  3. Dat vond ik vroeger ook wel een voordeel: ’s nachts of in ’t weekend werken en dan mÊÊr thuis zijn tijdens de week, je kindje(s) minder moeten bij iemand anders achterlaten, en eigenlijk ook meer me-time.

  4. ik ben indertijd de nacht ingedoken omdat het handig was met de kinderen.
    En intussen doe ik het nog altijd, zou eigenlijk niet anders meer willen. Alle dagen op z’n minst een halve dag vrije tijd hebben, dat zie ik mensen die in ploeg of dagploeg werken niet doen.
    Weekends werken heeft natuurlijk ook veel voordelen, maar dat heeft toch wel z’n invloed op het sociale leven…dat toch hoofdzakelijk in het weekend z’n hoogtepunt heeft.
    Gelukkig kan je er toch af en toe een mouw aanpassen, Ann-Sophie

Geef een reactie

