de paasvakantie

Onze eerste vakantie met schoolgaand kind is achter de rug. Met al wat kleine kinderen in de familie en vriendinnen met kleine kinderen, had ik al lang in het snotje dat je met hen:

1: íets te doen moet hebben (maw laat ze zich niet vervelen, ze veranderen in kleine monstertjes)

2: geen  langdurig huishoudelijk werk vlotjes kan uitvoeren. Maar enfin, dat was voordien ook al niet zo

3: je tijd moet maken (logisch)

4: best wat dingen vooraf plant

5: kan ‘combineren’: kinderen met andere kinderen: het werkt. Het is wat drukker op sommige momenten maar het loont! (En ik vind het persoonlijk gezellig zo wat leven in huis…)

De eerste week had Davy verlof en had ik slechts maandag en dinsdag de nacht, waardoor ik overdag en dan de rest van de week  thuis was. Gevolgd door een weekend werken + de maandag een lang dag, om dan vervolgens terug vijf dagen thuis te zijn. Ik mag dus niet klagen. Natuurlijk had ik de tweede week verlof gezet.

Als ik mijn agenda er bij neem (ja die moet ik er bij nemen, want tegen dat mijn hersentjes en ik er uit zijn wat we nu weer uitgespookt hebben…erg ik weet, ik ben te lui en te moe om na te denken) dan zijn er geen spectaculaire dingen gebeurd hoor. Het gaat er gewoon om, om tijd te nemen, ook voor de kleinere dingen. Langer ontbijten, minder rush, alles op het gemak, tijd maken om samen dingen te doen,…

  • We hebben eindelijk nog eens oma bezocht. A. was erg open en sociaal, zat op de schoot en poseerde voor foto’s. Ik was blij, we zien de oma van Davy niet zo vaak en het duurde lang eer ze wat toegankelijker was tegenover haar. Een leuke middag! Amber kwakte er ook met volle gewicht tegen de glazen deur. Ze nam haar aanloop vanaf de gang en dacht rechtstreeks naar de living te kunnen lopen. Mis gedacht dus! Ik wupte omhoog en Amber verstond er zich niet aan. Traantjes duurden niet lang. Benieuwd of ze het zal onthouden dat deuren ook uit glas kunnen bestaan.
  • We gingen naar de gynaecoloog. Vanaf nu wordt dat gepland als Davy ook mee kan en de kleine gaat ook mee. Zo proberen we haar duidelijk te maken dat er effectief een baby in die buik zit. Het wat concreet maken. Ik hoop haar zo een stuk te kunnen voorbereiden op het feit dat we binnen enkele maanden onze aandacht zullen moeten verdelen tussen twee kindjes.
  • We gingen met een bevriend koppel en hun dochtertje naar zee! Wat was dat een leuke dag! Wandelen op de dijk van Oostende, een belachelijke dure pannenkoek gegeten op de dijk (3,9 euro voor 1 exemplaar?!?) en, hoe cliché het ook is: met zijn allen op een go-cart gaan zitten, de kindjes van voor, het kind uithangen…
  • Maandag is het werkendag. Dinsdag ga ik met de kleine naar de keuring om onze tweede wagen te keuren voor verkoop. Die is vlotjes verkocht. ’s Middags nodig ik mijn zus uit op de koffie om wat bij te kletsen.
  • De dag erop komen A. haar twee nichtjes logeren. Van 8u ‘smorgens tot de dag er op ’s middags ben ik moederkip voor drie stuks. Er wordt veel gespeeld, met de fietsjes gereden binnen (dat is hier nogal een topactiviteit), met plasticine gespeeld, gekleurd en getekend… na het middagmaal mogen ze tv en tablet bekijken (dat geeft mij wat rust terwijl de kleine slaapt). Er worden pannenkoeken gebakken want iets na de middag nodigde ik wat collega’s uit en ik sta niet graag met lege handen. Een mens moet vieruurtjes eten he… Het werd een gezellige boel! Tegen de avond ben ik moe maar voldaan.
  • El petito en ik werden gevraagd om mee te gaan naar een binnenspeeltuin. Het was de eerste keer voor haar. 6 Euro’s, een ijsje en een zak chips later had ze misschien alles samen een dik half uur in het speeltuintje voor haar leeftijd gezeten. Voor de rest hing ze voortdurend rond mijn ‘sleppen’. Ik vond het eigenlijk niet zo erg… (ze is een papa’s kindje…).
  • Vrijdag’s mochten we spaghetti gaan eten bij mijn moeder. Met een potje saus naar huis mee was ik al gemakkelijk voor Davy zijn eten. De rest van de dag spookte ik niet te veel meer uit.
  • Tussen alles door werd er wat gestreken, lichtjes huishouden gedaan maar niet te veel. Gelukkig was er Davy die zondag de trekker en dweil in handen nam terwijl ik een elf uren dagje ging gaan werken.

Vandaag bracht ik A. terug naar school. Er stond een koppeltje jonge ouders aan het raam voor de eerste schooldag van hun kindje. Amber stapte iet wat aarzelend de klas terug binnen. Niet te geloven hoeveel ze al veranderd is in die korte tijd waarin ze haar schoolcarrière begonnen is.

 

 

5 gedachtes over “de paasvakantie

  1. Je hebt je blijkbaar niet verveeld! Nu wij geen schoolgaande kinderen meer hebben, ben ik zelfs vergeten dat het vakantie was, gek eigenlijk! Die stonden vroeger ook helemaal in het teken van de kinderen en gezellige drukte.
    🙂

    Like

  2. Liese zegt:

    ik probeerde ook om zo iedere dag wel iets te plannen, maar niet te wild, iets dat tussen de dutjes door paste 🙂 (wil je niet ontmoedigen, maar dat komt er ook weer aan voor jullie….)

    Like

Geef een reactie

