De inspiratie-lozen: een duwtje in de rug

Hier en daar lees ik bij medebloggers dat ze hun inspiratie wat kwijt zijn en dus niet echt weten over wat schrijven. Daarbij vragen ze zich ook af, of wat ze schrijven wel interessant genoeg is. Of anders gezegd, welke luis is er geïnteresseerd in mijn of hun vertellementen?

Wat mij helpt is:

1: Je hoeft er je geen bal van aan te trekken!

Al heb je een maand geen zin om te schrijven en zit je liever op je – al dan niet lui – gat in de zetel, of in den hof te froetelen. Je hoeft jezelf eigenlijk niet te verantwoorden. Het is jouw blog dus je doet er eigenlijk mee wat je wil. Je kan er ook mee stoppen, maar je zou het waarschijnlijk toch missen!

2: Daarop volgend: interesses verschillen nu eenmaal

Fotografie interesseert me niet, ik zal er dus ook niet over gaan lezen. Koken wel, dus volg ik wel een kookblogje en een instagramaccountje in deze genre. Ook de alledaagse niet zo perfecte blogjes spreken mij aan. Er mag al eens een hoek af zijn in de schrijfsels. Er mag nu en dan ook eens serieuze praat te rapen vallen, maar ook niet te veel, dan durf ik wel eens af te haken. Humor is ook een hit! Al vind ik dat je hier talent voor moet hebben, het is niet iedereen gegeven om humor in tekst te stoppen.

3: Niet te veel in een keer

Ik lees zelf meestal graag een postje waar 1 of enkele situaties in beschreven worden. Lange posts met opsommingen over wat er werd gedaan in een week vind ik niet zó erg maar liefst niet te veel er van. Ik wil de juicy details!

MAAR als deze postjes bijgestaan worden door foto’s, dan is het een heel ander verhaal! Als ik visueel geprikkeld wordt, heb je mijn aandacht!

4: Gebruik je sociale media

Snuister eens door je facebook of instagram-foto’s. Plak ze aan elkaar of vertel alles over die ene foto. Vind ik wel wat hebben.

5: Pik eens wat op bij andere bloggers

Inpikken van een andere blogger, is soms een inspiratiebron (kijk naar mij nu!), of hier en daar een tagje invullen.

6: Zoek het niet te ver

Heb je zoals ik een frigo met magneten en vanalles die er aan hangt? Neem er eens een foto van en vertel er over. Ga ik binnenkort ook eens doen. En anders, het alledaagse, hobby’s… niet meer en niet min.

7: Reisverslagjes doen het blijkbaar ook goed

Een willekeurige reisfoto uitpikken en er wat over schrijven. Thomas Pannenkoek maakte er een challenge van. Ik ging er eerst aan meedoen maar heb toch bedankt. Toch vind ik het wel leuk om te lezen! Al is het niet aan iedereen gegeven om er iets interessants van te maken. Pannenkoek slaagt erin het luchtig te schrijven, zonder al te veel reisverslag-achtig over te komen.

Dit alles is natuurlijk mijn persoonlijke voorkeur/insteek.

Soms begin je aan een schrijfsel en kom je heel wat anders uit dan wat je eigenlijk wou vertellen. Dit ging een korte inleiding worden op een PLOG maar ik zit ondertussen al zo ver dat ik maar een ander logje opstart hiervoor.

 

Ondertussen weten jullie inspiratielozen misschien al meer wat gedaan?

4 gedachtes over “De inspiratie-lozen: een duwtje in de rug

  1. Toeval? Maar vanmorgen schreef ik ook wat knipogen naar die inspiratielozen die de laatste week de revue passeerden.
    Dank voor het linkje, en het mooie compliment. Ik zit te blozen van hier tot in Tokio…

  2. 2) Vreemd genoeg lukt het mij vaak beter om humor te steken in reacties dan in mijn blog. Het is inderdaad een talent dat ik niet bezit…

    3) Ik weet dat ik eigenlijk meer foto’s in mijn blogje zou moeten stoppen, maar tijdens fietstochten is het minder makkelijk (al fietsend al zeker niet) om foto’s te nemen…

    5) ben ik nu mee bezig… 😉

    Bedankt voor de tips, Ann-Sophie!

  3. Zij zegt:

    In het begin steeds foto’s gezocht bij een blogpost.. maar wegens tijdsgebrek komt dit er niet meer van :-/

    Ik hoop ook, dat ik binnenkort wat vrolijkere blogposten zal kunnen schrijven.

Geef een reactie

