Italiaanse balletjes in tomatensaus

img_20160525_132535.jpg

La Bella Italia!

Wat ben ik toch altijd in mijn nopjes als er terug eens Italiaanse week is in Den Aldi! Meestal sla ik dan een klein voorraadje in van hetgeen ik lekker vind of goesting in heb (natuurlijk). Zongedroogde tomaatjes op olie zitten altijd in mijn kar. Onlangs hadden ze deze volkoren tagliatelle, ideaal om te serveren bij het recept van ‘Italiaanse balletjes’.

Wat ik leuk vind aan dit recept, is dat het niet de ‘gewone’ balletjes in tomatensaus zijn zoals je ze al oneindig keer hebt gegeten bij jou thuis of bij de bomma. Ook zeer lekker, daar niet van! Maar deze hebben toch iets ‘speciaals’. En dat kan je al merken aan de ingrediënten:

dsc_0017.jpg

  • 350 g gemengd gehakt
  • 350 g rundgehakt
  • 4 teentjes look (fijngehakt)
  • 2 eetlepels chapelure
  • 125 g ricotta
  • 20 g geraspte Parmezaanse kaas (vers geraspt!)
  • 1 plantje peterselie (fijngehakt)
  • 1/2 plantje basilicum (fijngehakt)
  • olijfolie
  • 2 uien (snipperen)
  • 1 ansjovisfilet op olie (in kleine stukjes)
  • 1 fles tomatenpassata
  • 400 g tomatenblokjes met look
  • 1 koffielepel suiker
  • 1 eetlepel harissa
  • peper en zout

Je leest al gauw dat de ricotta, Parmezaanse kaas en kruiden dat tikkeltje extra geven in de balletjes. Er zit ook lekker veel look in. Ik zou dus na het eten niet te ver meer lopen als ik jou was 😉

Het volgende dat je doet is simpel:

dsc_0018.jpg

Je gooit alle ingrediënten voor de balletjes (gehakt, look, ricotta, Parmezaanse kaas, chapelure, basilicum, 1/2 van de peterselie) in een pot en maakt de handen vuil. Je zal gauw voelen en zien dat de balletjes stevig worden en een wit-achtige kleur hebben. En de geur…. Zalig! Je brengt het mengsel ook op smaak met peper en zout en laat ze na het rollen op vetvrij papier minimum een half uurtje rusten in de koelkast.

dsc_0019.jpg

De saus:

Verhit olijfolie in een kookpot en fruit de ui glazig. Voeg daarna de harissa, ansjovis, passata, suiker en tomatenblokjes toe. Breng aan de kook en laat 15 minuutjes zachtjes inkoken. Kruid met peper en zout.

Bak de balletjes in een pan met olijfolie tot ze een korstje hebben en voeg ze bij de saus. Laat ze 5 à 10 minuten garen, afhankelijk van de grootte.

Werk de saus af met de rest van de peterselie en serveer met pasta.

Wat moet je onthouden van dit recept:

–> koop nooit of ten immer Parmezaanse kaas in een potje die al geraspt is! Verboden! Vers van de blok smaakt véél beter.

–> je kan dit mooi vooraf maken, bvb de balletjes maken, laten rusten en aanbakken in de voormiddag en de avond zelf tijd maken voor je saus. Of gewoon alles vooraf en opwarmen in de avond, lekker gemakkelijk!

–> dit recept is voor 6 personen maar wij eten hier twee keer van met 2 volwassenen en 1 kleuter… of course…

 

Naar een recept van Spar KOOK.

 

18 gedachtes over “Italiaanse balletjes in tomatensaus

  1. gisteren en vandaag gegeten, Ann-Sophie! Heel lekker, wel tamelijk pikant maar niet overdreven. Voor herhaling vatbaar in elk geval!
    Vrouwlief maakte trouwens de opmerking dat je schrijft over de Italiaanse dagen van den Aldi, maar de producten op de foto van de Colruyt komen… 😛

    Like

    • Fijn dat het gesmaakt heeft! Wij aten gisteren de tweede portie op die ik in de vriezer stak. Hahaha goed gezien, heb ik niet op gelet. Ik sla mijn voorraad altijd daar in maar als die van Den Aldi op zijn koop ik natuurlijk elders 😉 Ik wil maar zeggen dat ik fan ben van de themaweken in de Aldi. Hèhè.

      Like

Geef een reactie

