Of hoe je zo vermoeid kan zijn en toch zo voldaan

Een avondje alleen thuis. Een terugblik op de dag.

D. is naar de Rally gaan kijken, as we speak. Hij kreeg van een collega toegang en kon vanavond in een tent gaan eten alla gratuit. Dat hij maar doet en dat hij er maar van geniet. Hij is hier daarstraks twee seconden binnen geweest om wat drank proviand  op te halen. Hij zag er uitgelaten en ontspannen uit. Dat hij zich jeunt doet mij plezier. Dat hij bob is stelt mij gerust. Niet dat ik anders ongerust moet zijn. Hij kent zijn grenzen.

En ik, ik ben alleen thuis vanavond.

Van rond 14u eigenlijk al. Dat gebeurt niet veel in een weekend. Meestal zijn we samen thuis, of doen we samen iets.

De dag begon met A. uit bed halen. Om 6u30 deze keer. Wauw, laat voor haar doen de laatste tijd. We zijn opgestaan, hebben ons klaargemaakt en zijn te voet naar de bakker geweest. Dit gebeurt zelden. Dat is normaal D. zijn ding. Gewoon om de simpele reden dat hij enkel maar zijn broek en een t-shirt hoeft aan te trekken en ik no way in een just-got-out-of-bed-look de deur uitga. Als dat zou willen zeggen dat ik geen pistoleetje kan eten dan eet ik met veel plezier een stuutje. Tegen dat we terug thuis waren, is D. opgestaan. Na het ontbijt ging hij al terug naar boven om te gaan werken in de kinderkamers.

A. en ik blijven dus beneden achter. It’s just you and me baby! Ik besluit de ganse dag eens thuis te blijven, te beginnen met in de voormiddag eens in de tuin te froetelen. Het onkruid onder de sparren staat wel heel erg hoog. Ewelja, da’s gemakkelijker om uit te trekken he, we bekijken het positief!

Tussen het wieden door loopt de kleuter achter mijn sleppen, op mijn sleppen en tussen mijn sleppen. Na eventjes alleen te spelen komt ze mijn aandacht vragen. We spelen vliegtuigje op de trampoline, blazen bellen, spelen bowling en gebruiken de glijbaan als bal-lanceerder. Ik haal het krijt uit en water. Tussenin doe ik het onkruid weg, oogst en versnijd mijn rabarber en draai ik was na was na was. Ik hang ze uit, vloek tussenin omdat het regent. Haal ze terug af, vloek terug omdat het maar een salavlaagje was, hang de andere terug uit en zie na een uur hoe die terug natgeregend wordt. Nu denk ik, tjah, ’t zal wel nog fris ruiken als het eenmaal droog is. We lezen boekjes. Van huppel het konijn en poppie de poes. Terwijl zij mij voorleest, legt ze haar hand op mijn buik en aait die. Het is vertederend. De weerapp zegt me dat het een prachtige avond wordt.

Het is hier een boeltje. We ruimen samen op. A. heeft wat aanmoediging nodig. Ik ben vastberaden. Ik heb een geheim wapen. Frietjes eten. Ik zeg als ze niet helpt met opruimen dat we boterhammen eten in plaats van frietjes. Ze lijkt het nog niet erg te vinden ook, verdraaid!

Maar als ik zeg dat we dan gewoon niet eten… hoho dan schiet ze in actie. Het boefertje. Boekjes vliegen in het schof, serviesje verhuist van grond en tafel naar het keukentje. Het gerief buiten wordt deels verzameld. Ze moet het ook niet allemaal alleen doen he, ik ben ook geen slavendrijver 😉

We sluiten de avond af door ons wat fatsoenlijk te maken. Ik neem mijn sjakos, zij de hare en we gaan frietjes halen. Ze speelt flink aan het kindertafeltje en kiest vol enthousiasme een cadeautje voor haar smulbox. Krijtjes. Goeie keuze! Ging ik ook gekozen hebben.

We eten samen frietjes aan de salontafel, want zo eet je frieten van de frituur, natuurlijk! Ik beloer ze. Dat doe ik zo graag, haar afloeren. We sluiten de avond af en ik stop haar in bed. Mijn frang valt, gelukkig nog op tijd, dat ons bed nog moet opgemaakt worden.

En nu, geen tv voor mij. Ik word alsmaar minder een tv mens. De radio gaat aan, de laptop op de schoot en typen maar…

 

 

 

15 gedachtes over “Of hoe je zo vermoeid kan zijn en toch zo voldaan

  1. ik ben niet zo’n liefhebber van die rallysport, al zou ik zelf wel eens in de wagen willen zitten.
    Vorige week heb ik nog gefietst in de regio, en de voorbereidende afschermingen gezien.
    Zal wel eens plezant geweest zijn zeker, zo’n dagje moeder en dochter samen?

Geef een reactie

