Confiturentaartjes (met pruim)

img_20161007_212208.jpg

Dit is nu eens het simpelste van het simpelste van het simpelste gebakje dat je zelf in elkaar kan steken voor als je volk over de vloer hebt en iets zelf wil maken maar eigenlijk niet zoveel tijd hebt. Zoals ik nu dus.

Van mijn schoonmoeder kreeg ik enkele heerlijk potten zelfgemaakte confituur. Hier maak je mij heel erg blij mee! O ja! Zelfgemaakte cadeautjes, scoren!

Een grote pot pruimenconfituur stond te blinken in mijn frigo. Ik wist er eerlijk gezegd geen zo een raad mee, omdat ik de enige ben die er van eet en zelf nog een grote voorraad confituur staan heb die ik deze zomer heb gemaakt. Schoonmoeders confituur was super lekker op een boterham en met wat zachte kaas maar ik zocht nog iets anders om hem in te verwerken.

En dan kwam ik hierop. Heel erg gemakkelijk.

Je hebt nodig voor 4 personen: een vel bladerdeeg, een pot confituur, een eigeel en wat melk.

  • Je rolt het bladerdeeg uit en snijdt de randen af zodat je een vierkant bekomt. Die randen snij je in dunnen repen
  • Je rolt een centimeter van de zijkanten op, zodat je confituur er zo weinig mogelijk uitloopt
  • Je smeert de confituur royaal uit. Het lekkere aan deze confituur was dat er nog grote brokken fruit in zaten
  • Je puzzelt wat met de restjes bladerdeegreepjes en maakt een ruitvormig raster. Dat moet niet perfect kloppen, het mag gerust wat scheef gaan
  • Je klopt een eidooier los met een scheutje melk en smeert het bladerdeeg in
  • Je zet het een  20 à 25 tal minuten in de oven op 200 graden.
  • Laat afkoelen, zet het zo op tafel en snij het dan in 4.
  • Je kan natuurlijk elke soort confituur gebruiken, wat jij lekker vindt.

 

Je confiturentaartjes van bij de bakker zullen verbleken bij jouw eigen versie ;-).

5 gedachtes over “Confiturentaartjes (met pruim)

Geef een reactie

