Sociale media

Sociale media (lees, Facebook). Ik heb er een serieuze haat-liefde verhouding mee. Langs de ene kant is het fijn om foto’s te zien van familieleden, vrienden.. Je bent wat op de hoogte van de laatste nieuwigheden. Nieuwsfeiten en dergelijke. Het hééft zijn voordelen ja.

Maar er is ook een keerzijde van de medaille. Die we dan maar de nadelen zullen noemen. En die beginnen mij meer en meer te doen beseffen, dat Facebook voor mij niet zó interessant is om er zo veel mee bezig te zijn.

Ooit startte ik met Facebook. Daarna schafte ik het volledig af. En ik miste het totaal niet. Echt niet! Integendeel. Een lading van tijd kwam me tegemoet. Ik denk zelfs dat ik daardoor mijn nieuwe hobby heb gevonden, het haken. En nu heb ik er geen tijd meer voor. Natuurlijk door de komst van een tweede kindje, maar ook, als ik echt eerlijk ben, door het gebruik van sociale media. Je kan er precies niet zonder maar ook niet met leven.

Ik wou dat ik zo een persoon kon zijn die zichzelf er zich in kan begrenzen, dacht ik onlangs. Sinds ik terug op FB zit, slorpt het medium beetje per beetje terug enorm veel tijd van me op. Want zeg nu zelf. ‘Vlug’ eens FB checken, dat bestaat niet. Je scrolt, klikt, bekijkt en voor je het weet ben je een half uur kwijt. Ikke toch.

Een half uur! En wat heb je dan gedaan in dat half uur? Iets nuttigs? Ben je er gelukkiger van geworden, ben je er wijzer van geworden? Denk je dat je dag hierdoor beter is? En ik praat nu over een half uur… terwijl het er veel meer zijn op een dag.

Voordelen:

‘Sociaal’ contact met de buitenwereld

‘Mee’ zijn, nieuwtjes weten, actualiteit ietwat volgen in een handomdraai. Ja, handig wel. Vooral omdat ik niet zoveel kijk naar het nieuws. Tenzij ik dan onderwerpen zie op FB waar ik iets meer over wil weten.

Foto’s en updates van vrienden, familie

Leuk en interessant. In de familiegroep wordt er dikwijls een een ‘scheven’ gezegd, wat gezeverd en gelachen onder elkaar. Het is leuk! Wij hebben ook een groepje van geocachen en het is leuk om te zien wie waar is geweest. Ik zou er zelf ook foto’s op posten.

In besloten groepen zitten

Zoals hierboven gezegd. Familiegroepen, hobby… Ik zit ook in een groepje van mama’s die bevallen zijn in september 2016. Toffe bende. Ik heb er al leuke mensen mee leren kennen. Jammer genoeg heb ik de eerste date moeten missen. Ik hoop dat ik de tweede wel kan meepikken.

Gemakkelijk afspraken kunnen maken met verschillende personen

Maar ja, anders kan je dat natuurlijk ook… Whatsapp, messenger, doodle… Mogelijkheden genoeg.

Soms staan er wel grappige dingen op.. heel soms

Ik kan nu niet direct op een voorbeeld komen. Blijkbaar zijn ze toch niet echt blijven hangen. Maar ik ben zo ene die niet rap amused is. Toch niet door zo een dingen.

Nadelen:

Op nummer 1: tijd

Dit ligt volledig aan mezelf. Ik moet mezelf er beter in afgrenzen. Het slorpt me soms op. Ik kan er niets aan doen, ik ben ongelofelijk nieuwsgierig. Er is gewoon té veel informatie voor mij. Daarom vind ik Instagram zó veel interessanter en leuker om te doen. Fotootje, hartje, kleine commentaar en that’s it. FB is zooooo véél. Vind je niet?

Too much information

Ik wil geen verminkte kinderen zien, afgeranselde dieren of andermans miserie terwijl ik mijn stuutje in mijn koffie dop. Het is er, ja. Wil ik het daarvoor dagelijks (ongevraagd) onder mijn neus geduwd krijgen? Neen.

Foto’s, foto’s en nog eens foto’s (filmpjes)

Van hetzelfde. En veeeeel, vooral, veel. Een foto van een kindje is schattig. 20 Foto’s van hetzelfde kindje, not so much. Een foto van een reisje is leuk. Het ganse filmrolletje (of ja, sd-kaartje), bwaja.

Vind ik leuk-en

Leuke optie natuurlijk. Die emoticons die er bij gekomen zijn spreken me niet echt aan. Ik gebruik ze nooit. Ik vind dingen leuk. Soms vind ik ze leuk maar klik ik niet op vind ik leuk. Soms denk ik, ah dat is nu echt eens leuk maar ik ga het niet leuk vinden, want als ik dit leuk vind ja dan kan ik evengoed ook dat andere leuk vinden… en zo blijven we bezig hé! Waar ben ik dán in godsnaam mee bezig..

Meningen geven

Iedereen geeft ongezouten zijn mening op vanalles. En dat vind ik bijlange nog niet erg. Het is eens leuk om je gedacht kwijt te kunnen over allerlei onderwerpen. Maar wat ik niet zo fijn vind, is dat ik al die andere meningen van een ander te zien krijg. Wil ik echt niet weten hoor. Ik ben de laatste tijd nogal los gegaan in de zwarte pietenkwestie. Ik wed dat de helft van mijn fb vrienden opeens ook iets gehad zullen hebben van ‘zis daar weer wi, we weten het nu al’.

 

Eigenlijk zit ik met totaal dezelfde pro en contra’s als van toen ik besloot om Facebook helemaal stop te zetten. Omdat ik na een tijdje mijn blog terug wat leven wou inblazen, ben ik terug facebook begonnen om ‘m openbaar te kunnen delen. Met succes want het aantal volgers staat nu op 172.

Conclusie. Ik wil dus niet stoppen met FB. Ik wil er gewoon minder mee bezig zijn.

Bloggen is in dat opzicht interessanter voor mij. Een blog lees je omdat je het wil lezen. Je kiest ervoor. Je volgt een blog en als die even niet interessant genoeg is, ontvolg je en klaar is kees. Is er iemand totaal nul de botten geïnteresseerd in wat ik te vertellen heb, dan klikt die gewoon niet  op mijn artikel.

Misschien zit daar de oplossing?

 

10 gedachtes over “Sociale media

  1. Ik heb Facebook en ik heb er nog nooit over nagedacht om daarmee te stoppen.
    Het is intussen zo geïntegreerd in ons leven… Waar ik vroeger met vrienden via sms, mail of msn afsprak, gaat dat nu allemaal via Facebook.

    Maar: over de nadelen heb je zeker ook gelijk hoor. En ik probeer mezelf ook op te leggen dat ik er wat minder op moet zitten kijken… 🙂

    • Ik kan er ook niet zonder! Het is inderdaad iets dat deelmaakt van ons leven nu. Ik moet gewoon serieus minderen. Ik denk eraan veel minder mensen te volgen en enkel te kijken. Zo heb ik minder te bezien en zal ii er waarschijnlijk minder tijd aan besteden.
      Gek eigenlijk hoe ik mezelf hierin moet sturen.

  2. Op die zielige dieren of andere ellende zit ik ook niet te wachten. Of ‘Amen’ berichten, dat je Amen moet typen als de poes van de buren weer gevonden is of zo. Irritant. Verder vind ik Fb leuk maar ben er niet heel veel tijd aan kwijt. Ik scroll veel (al die meningen lees ik ook niet) en… als ik er nu over nadenk: wat doe ik eigenlijk op Fb?? 😂😂😂

Geef een reactie

