Wie heeft dat gedaan?

Onze dochter. Als ik met haar in de wachtzaal van de dokter zit, dan zwijgt ze geen minuut. Ze is altijd wel aan het babbelen, zingen en vooral de laatste tijd… vragen stellen. Waarom dit, hoe komt dat, als dit, dan dat… Er komen dan grappige uitspraken uit.

‘Kijk, de maan!’

Verbazing alom (alsof ze de eerste keer in haar leven de maan ziet): ‘Er is een stukje af!’

‘Ja, dat noemen we, de halve maan.’

Met de handen in de zij en het bijhorende berispende totje: ‘Wie heeft dat gedaan!!?!’

Ik blijf haar het antwoord nog steeds schuldig.

 

Deze morgen zaten we bij de dermatoloog. De dermatologen zijn dun gezaaid dus in plaats van een afspraak te maken voor weken ver, ging ik naar de vrije consultatie. Ik kom op de parking, zie een plaatsje. Natúúrlijk ben ik diegene die zich parkeert naast een hoopje kots. Brokken en spetters ontwijkend kruip ik uit de wagen. Uiterst onelegant. Niet dat ik ooit al iemand op een elegante manier kots heb zien ontwijken. Ik was voorzien om gans mijn voormiddag aan die afspraak te hangen. Gewapend met kleurboeken, potloden, puzzels, nog wat klein gerief en voor mezelf, wol en haaknaald. Niet lang nodig gehad, ik was de tweede in de rij. Meevaller!

Tijd over dus. Babyloos. Enkel de kleuter. Vlug nog de auto gaan wassen.

– Spoel het zand eraf. Done.

– Neem de schuimborstel. Waarom toch een borstel.. Lastig vind ik het. Ik ben een luie, gierige autowasser. Ik wil zo vlug mogelijk klaar zijn voor zo weinig mogelijk geld.

– Spoel het schuim af. Terug naar de andere kant tsjaffelen.

Ondertussen met hoge hielen de ijsplekken ontwijken die ik aan het maken ben. Blijkbaar zijn het alleen vrouwen die hun auto gaan wassen in zo een vriesweer. Te zien aan de oprijdende wagens.

Mijn lieve mama lost me af als ik thuiskom. Emieltje gaat na zijn fles naar boven voor zijn middagdut en slaapt langer dan verwacht. Ik besluit de oudste een volle dag thuis te houden van school. Ookal zijn mijn batterijen bijna plat. De nachten are killing me. Maar de beste remedie die ik mezelf kan geven, is bezig blijven. Gewoon blijven gaan en vooral NIET in de zetel gaan hangen.

img_20170120_145024.jpg

De ene koter entertaint zonder haar weten de andere koter.

Van een nood een deugd maken dus. Daarna Emiel de draagzak inzwieren en Amber op haar fiets mee, trekken we naar buiten.

img_20170120_183625.jpg

Prachtig weer is het. We vergeten stante pede waarom we dringend buiten moesten. We gaan naar het speelplein en springen eens binnen bij de vroegere onthaalmoeder van Amber. Onaangekondigd. So not me.

Terug thuis krijg ik het even op mijn brood dat Amber vandaag geen tv of tablet meer mag kijken. Yep. De tablet is back. Hij lag maanden in de kast. Het interesseerde haar geen bal meer. Maar opeens is de interesse er terug. Niet te doen hoe vlug ze hooked zijn aan dat ding. Laat ze los en ze komt er niet meer af.

img_20170120_133329.jpg

Daarom, twee keer een half uur per dag beeldschermtijd. Goede voornemens dus. We gaan ze proberen te houden. Ik wil niet dat mijn creatief zieltje verdwijnt. ’t Zou jammer zijn, toch? Wie zal er anders opmerken dat de maan een stukje mist? Dat er ‘zoveel’ vliegtuigen in de lucht vliegen, dat de straatlichten buiten ‘kapot’ zijn, dat er wolken uit de schoorstenen komen, …

 

 

 

Een gedachte over “Wie heeft dat gedaan?

  1. Je mag haar gerust zeggen dat Thomas Pannenkoek een stukje uit de maan heeft gebeten, de gulzigaard. En dat hij nadien op het potje is gaan zitten en met het resultaat geprobeerd heeft het ontbrekende stukje aan de maan terug te kleven, maar dat het kleur niet meer overeenstemde.
    Miljaar, dat kleintje is gegroeid. Schoane baby !!

Geef een reactie

